8 rzeczy, które hamują rozwój firmy

  • Home / Porady / 8 rzeczy, które…
rozwój firmy obrazek 1

8 rzeczy, które hamują rozwój firmy

Jedną z zalet pracy w marketingu internetowym jest możliwość obserwowania rozwoju firm. W każdej branży i w każdym cyklu ich życia. Można dostrzec wiele dobrych działań, które faktycznie wpływają na rozwój firmy, jak i zarówno tych negatywnych elementów, które hamują wzrost.

W tym artykule skupimy się na tych negatywnych elementach, aby nasi czytelnicy już zawczasu byli w stanie je wykluczyć w swojej działalności.

Podziały w firmie

Problem jest poważny, ale występuje najczęściej w dużych firmach, które posiadają rozbudowaną strukturę organizacyjną. Z biegiem czasu struktury kostnieją przez procesy utrwalane wieloletnią praktyką, tworząc tzw. silosy.

W praktyce silosy te wpływają negatywnie na rozwój firmy – pracownicy nie znają celów strategicznych firmy i są oporni na wszelkie nowości, a ich praca ogranicza się wyłącznie do obowiązków własnego działu.

Przykład? Załóżmy, że rozmawiamy o firmie deweloperskiej, która właśnie realizuje nową inwestycje i szuka klientów. Firma ta wydała 20000 zł w poprzednim miesiącu na wygenerowanie leadów.

Reklamą zajął się dział marketingowy. Załóżmy również, że zespół jest kompetentny oraz dąży do poprawy jakości kampanii i maksymalizacji jej skuteczności. Po zakończonej próbie, z pewnością ma wiele pytań, na które dział sprzedaży powinien odpowiedzieć. Na tej podstawie zespół marketingowy jest w stanie wyciągnąć wnioski i wdrożyć je do nowej kampanii. Zdarza się jednak często tak, że dział sprzedaży nie podchodzi do współpracy profesjonalnie. Odpowiada lakonicznie albo wcale, oddeleguje również często zadanie pracownikowi najniższego szczeblu, dalej koncentrując się  jedynie na zadaniach w obrębie swojego działu, które w ich mniemaniu są najważniejsze.

Silosy bardzo często powstają również między partnerami zewnętrznymi. Tym bardziej w dzisiejszych czasach, kiedy outsourcing jest bardzo popularny. Częsty obraz, który obserwowaliśmy, to stagnacja w firmie ze względu na oddelegowanie ważnych funkcji do niezbyt kompetentnego podmiotu.

Różne cele biznesowe lub ich brak hamuje rozwój firmy

rozwój firmy obrazek 2

Drugą rzeczą, która często hamuje rozwój firmy są niesprecyzowane cele biznesowe lub ich nadmierna ilość.  Małe firmy najczęściej nie mają sprecyzowanych celów biznesowych. Większość firm, która się do nas zgłasza, na początku sama dokładnie nie wie, co chce osiągnąć poprzez stworzenie strony internetowej.

Sama strona internetowa w zależności od jej profilu działalności może mieć całkowicie różne cele biznesowe. Jeśli zostanie zaprojektowana źle lub niezgodnie z głównym celem biznesowym, to będzie tylko tracić swój potencjał. Jednej firmie może zależeć na pozyskaniu leadów, drugiej natomiast na jak największej satysfakcji klienta.

Duże przedsiębiorstwa natomiast w związku z licznymi zespołami w swoich strukturach nie potrafią wyznaczyć sobie wspólnego mianownika, bo najczęściej koncentrują się i priorytetyzują własne działania. Na przykład zespół SEO chce zwiększyć ruch z kanału organicznego, a zespół od mailingu liczbę subskrybentów itd.

Cel biznesowy powinien być prosty, osiągalny i mierzalny. Jeśli będzie określony prawidłowo, a jego wartość wskaźnika z miesiąc na miesiąc będzie rosła to znaczy, że Twoja firma się rozwija.

Przykładem celu biznesowego może być np zwiększenie.:
– sprzedaży;
– liczby użytkowników;
– przychodu z reklam;
– efektywności;
– satysfakcji klientów itd.

Co najczęściej hamuje rozwój firmy?

Może mało poetycko, ale jednorazowy marketing możemy śmiało nazwać seryjnym zabójcą małych firm. Bardzo łatwy dostęp do przeróżnych systemów reklamowych i świetnie zoptymalizowane serwisy monopolistów sprawiają, że bardzo łatwo przyciągają oni nowe firmy. Młodzi przedsiębiorcy, omamieni szybkimi i skutecznymi efektami najczęściej pod wpływem impulsu, decydują samodzielnie szybko ustawić kampanię, wpisują numer karty i czekają…

Wszystkich młodych przedsiębiorców łączy jedna wspólna cecha – chęć rozwoju firmy. Często ta chęć właśnie jest zbyt entuzjastyczna, wskutek czego pragniemy podążyć do celu za wszelką cenę. Bez przygotowania, bez konsultacji z ekspertami myślimy, że damy radę sami rozreklamować usługi w Internecie. Firmy decydują się na płatne kampanie, czy to przez Adwordsy, czy Facebooka.
Po miesiącach jak w portfelu ubywa co raz więcej pieniędzy, a efekty kampanii są mierne nachodzi czas refleksji.  Dochodzimy do wniosku, że coś poszło nie tak, i wydaliśmy masę pieniędzy na reklamy, które są zupełnie nieefektywne.

Pomijając już cały aspekt przygotowania technicznego oraz funkcjonalnego strony internetowej pod daną kampanię, to musimy również pamiętać, że płatnych reklam powinniśmy używać tylko i wyłącznie komplementarnie do długofalowego, mądrze prowadzonego marketingu internetowego.

Może zechcesz się dowiedzieć, co wyróżnia profesjonalną stronę internetową: Profesjonalne strony internetowe

Jednorazowy marketing

Czym jest jednorazowa kampania? Jak już wcześniej wytłumaczyliśmy – jest to okresowa reklamy strony internetowej, używając dowolnego systemu reklamowego, np. Google Adwords.

Skupienie swojej całej uwagi tylko i wyłącznie na jednorazowym marketingu, bezsprzecznie szkodzi rozwojowi firmy.  Zamiast przelewać pieniądze miliarderom, lepiej je zainwestować u siebie i zwiększyć majątek swojej firmy np. poprzez. rozbudowę treści na stronie, poprawę UX, poprawe konwersji, pozyskanie artykułów specjalistycznych, wypozycjonowanie się na frazy konkurencyjne, zbudowanie autorytetu, zwiększenie zasięgu na kanałach social-media, redystrybucja treści itd…

Reasumując: Jeśli dążysz do rozwijania własnego biznesu, musisz myśleć długofalowo i realistycznie. W kilka miesięcy nie wybijesz się poza swoją konkurencję, nie prowadząc rozważnych działań. Ulokuj mniejsze środki w marketing internetowy, ale wydawaj te pieniądze systematycznie i cierpliwie czekaj na efekty. Co najważniejsze, po pewnym czasie nie będziesz musiał już płacić za reklamę, a efekty kampanii cały czas będą widoczne. Użytkownicy będą znali już doskonale Twoją firmę, dobre opinie i autorytet witryny nigdy nie wygasną, a konkurencyjne treści już zawsze będą przyciągać rzeszę potencjalnych klientów. Jeśli Cię w pewien sposób przekonaliśmy, może będziesz zainteresowany ofertą naszej firmy na marketing internetowy. Sprawdź nasz cennik.

Niewystarczająca automatyzacja

Automatyzacja to w biznesie jedno z najgorętszych słów ostatnich lat, jednak mimo to wiele firm ciągle wykonuje dużo manualnej pracy, którą można byłoby łatwo zautomatyzować:

– migracja danych z jednej platformy do drugiej
– tworzenie raportów poprzez kopiowanie i wklejanie danych
– outsorcing usług, które można łatwo zautomatyzować.

Wszystkie te manualne zadania blokują rozwój firmy, ponieważ niepotrzebnie zabierają Ci czas – niezwykle cenny i ograniczony zasób. Kiedy Twój zespół pracuje nad manualnymi zadaniami, jednocześnie marnuje czas który mógłby zostać przeznaczony na pacę o większej wartości – kreatywne zadania, planowanie strategii, badania rynku i planowanie.

Koncentrowanie się na tylko na części kanałów

Zespoły zajmujące się marketingiem zwykle koncentrują swoje wysiłki na górze marketingowego lejka: blogach, Facebooku, reklamach w Google i mailowych newsletterach. W ten sposób firmy ignorują olbrzymią część posprzedażowego lejka, która nie wymaga kosztownych kampanii reklamowych i zdecydowanie przeszkadza im to we w rozwoju.

Zbyt sztywne budżety na kampanię

Pracowaliśmy z wieloma firmami, które na początku roku ustalały swoje budżety na kampanie marketingowe na kolejne 12 miesięcy, często nawet dzieląc je na poszczególne miesiące. I sztywno się tych budżetów trzymały. Brak elastyczności w finansowaniu kampanii może jej poważnie zaszkodzić.

Problemem w tak sztywnym podejściu do kosztów kampanii jest to, że cała Twoja nadzieja w tym, że Twoje prognozy się sprawdzą – musisz mieć rację w kwestii tego, które kanały będą najlepiej sobie radzić, rację w kwestii tego, ile maksymalnie możesz przeznaczyć na dany kanał, aby ciągle przynosił zyski, a także rację w kwestii tego, w którym miesiącu musisz zacisnąć pasa, a w którym możesz pozwolić sobie na więcej w zależności od tego, kiedy rynek jest najbardziej aktywny.

Bycie wolniejszym od konkurencji

Szybkość ma bardzo duże znaczenie i często blokuje ona firmy przed osiągnięciem ich pełnego potencjału. Jako szybkość rozumiemy tutaj szybkość podejmowania decyzji biznesowych, wdrażania nowych pomysłów i testowania nowych rozwiązań i wyciągania z nich wniosków. Opieszałość zdaje się być zakorzeniona w niektórych biznesach, co może być trudne – ale nie niemożliwe – do zmiany i co zdecydowanie będzie spowalniać ich wzrost.

Im szybciej będziesz wdrażasz, testować, znajdować nowe pomysły i rozwijać je na szeroką skalę, tym szybciej wpłynie to na rozwój firmy. To ma odniesienie do marketingu, sprzedaży i każdego innego z działów Twojej firmy.

Weźmy na przykład dwa konkurencyjne biznesy. Jeżeli są identyczne w każdym aspekcie – produkcie, cenach, markach, zespole – wtedy jedynym czynnikiem, który będzie determinował ich pozycję na rynku jest właśnie szybkość wzrostu. Im szybciej dana firma będzie wdrażać nowe pomysły, tym lepiej będzie wypadać na tle konkurencji, a to właśnie te nowe usprawnienia będą miały największe znaczenie w ich biznesowej pozycji.

Brak sensownych priorytetów

Ludzie uwielbiają „odhaczać” czy skreślać kolejne pozycje ze swoich list „do zrobienia” – bez względu na to, czy są to rzeczywiście konkretne zadania, czy niewielkie błahostki. Brak odpowiedniej hierarchizacji zadań jest również przeszkodą dla wzrostu Twojej firmy. To, co napędza rozwój firmy, to zazwyczaj najtrudniejsze i najbardziej skomplikowane zadania i bez nadania im odpowiedniego priorytetu Twój biznes nie będzie rozwijał się w odpowiednim tempie, bo Ty i Twoja załoga będziecie zajęci beztroskim skreślaniem kolejnym „odhaczaniem” łatwych i przyjemnych zadań. Wprawdzie będziecie mieli poczucie, że tyyyle już zrobiliście, ale taka mentalność jest hamulcem dla rozwoju Twojej firmy.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...